ورود اعضاء ورود اعضاء نقشه سایت نقشه سایت
۱۳۹۵ يکشنبه ۳ بهمن
معاونت پژوهشی و برنامه ریزی اداره امور تربیتی معاونت پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی
صفحه اصلی
English
استان همدان

 

طرح درس : روزانه                                                                                              ماده درسي : تفكر و سبك زندگي   (همدان)                                             تاريخ تدريس : 6/10/93

 

 

موضوع : ارتباط ما ارتباطات و آداب معاشرت                                                    زمان تدريس : 20 دقيقه                                                             پايه : هفتم

 

مشخصات

نام نام خانوادگي : ناهيد شمس      تحصيلات : كارشناسي ادبيات فارسي     سنوات: 10 سال      شهرستان : ملاير دبيرستان شاهد حضرت زينب كبري (س) دوره اول

 

 

اهداف كلي :

1-     شناخت  آگاهي از ارتباط چهار گانه انسان با خود خداوند متعال ديگران و جهان پيرامون

2-     نياز انسان به برقراريارتباط با خود خداوند متعال ديگران و جهان پيرامون

 

مفاهيم كليدي : ارتباط ، انواع ارتباط ، مهارت ارتباطي راههاي انتقال پيام ، پل هاي ارتباطي ، موانع ارتباطي ، آداب معاشرت با ديگران، 

 

انتظارات

مفهوم ارتباط و انواع آن را تعريف كند.( حيطه علم )

عناصر ارتباط – پل هاي ارتباطي و موانع ارتباطي را نام ببرد و تشخيص دهد .(حيطه علم )

مفهوم آداب معاشرت را بيان كند .(حيطه علم )    

چرايي ارتباط با خود خداوند متعال ديگران و جهان پيرامون را درك كند . (حيطه تفكر )

 ضرورت پل هاي ارتباطي را در معاشرت با ديگران درك كند . (حيطه تفكر)

 به رعايت آداب معاشرت با كودكان ، دوستان ، والدين وبزرگسالان علاقمند شود (حيطه ايمان )

به برقراري ارتباط موثر با ديگران علاقمند شود . ( حيطه  ايمان )

 ارتباط مثبت و سازنده با ديگران برقرار كند . ( حيطه اخلاق )

 آداب معاشرت در ارتباطات  فردي – اجتماعي را رعايت كند .( حيطه  اخلاق )

مهارت برقراري ارتباط صحيح با ديگران را كسب كند .( حيطه عمل )

مهارت ارتباطي خود را ارزيابي كند . (  حيطه عمل)

 

مواد آموزشي : كتاب درسي -  تخته - ديتا - فيلم – پاور پوئنت درسي – آزمون الكترونيكي

روش هاي تدريس : بارش مغزي - ايفاي نقش – گفتگو –– فعاليت در گرو هاي كوچك

 

 

 

تعيين گام ها

 

فعاليت ياد دهي _ ياد گيري

زمان

ارزشيبابي

 

گام اول : شروع كلاس

 

گام دوم : ارزشيابي از درس گذشته

 

 

گام سوم :شروع درس

 

 

گام چهارم :شناخت انواع ارتباط و درك چرايي ارتباط انسان با خدا ، خود ، ديگران و طبيعت

 

 

گام پنجم :شناخت چهارعنصر ارتباطي وتوجه به تفاوت ها وشباهت هاي ارتباط كلامي و غير كلامي

 

 

گام ششم :شناخت پل هاي ارتباطي و موانع ارتبا طي

 

 

 

 

گاه هفتم : توجه به رعايت آداب معاشرت با افراد كوچك ، دوستان ، اعضاي خانواده و بزرگسالان

 

 

 

گام هشتم : ارزشيابي

 

 

گام نهم : تعيين تكليف

 

 

 

 

سلام و احوالپرسي و حضور وغياب

 

از چند نفر دانش آموزسوال هايي در مورد تعريف شيو ه هاي رفتاري انواع آن و روشهاي رفتاري مناسب با ديگران مي پرسيم و مي خواهيم فعاليت در خانه درس گذشته را يك نفر از دانش آموزان بخواند

 

نوشتن عنوان درس روي تابلو شروع آن با ذكرحديث

 

 

از دانش آموزان مي خواهيم در مورد معني ارتباط نظرات خود را بيان كنند و تصاويرنمايش تا ببينند و فكر كنند و بگويند تصاوير ارتباط انسان را با چه چيز نشان مي دهد

 

 

 

به نمايش به صورت كلامي وغيركلامي دقت كنند تفاوت ها و شباهت ها چهار عنصر ارتباطي اين دو نمايش را بيان كنند

 

 

 

كتاب درسي را باز كرده وفعاليت سه را به صورت فردي انجام دهند ( ستون اول جدول ) و سه نفر مواردي از پل هاي ارتباطي و موانع ارتباطي اشاره شده در جدول را بيان كنندك درتصاوير پخش شده پل ارتباطي يا موانع ارتباطي را نشان مي دهد

 

 

 

نظر خود در مورد معني آداب و آداب معاشرت بيان كند و هر گروهي در مورد يكي از آداب ارتباط با افراد كوچك ، دوستان ، اعضاي خانواده و بزرگسالان گفتگو كنند و سرگروه ها نظرات گروه را نوشته وبخوانند و با مشاهده تصاوير آدابي را كه در ارتباط با ديگران رعايت شده يا نشده را بازگو كنند پخش كردن كليپي در خصوص آداب سلام كردن

 

 

از يك گروه داوطلب مي خواهيم كه در آزمون الكترونيكي شركت كنند و با همكاري هم به سوالات جواب دهند

 

فعاليت خود ارزيابي مهارت هاي ارتباطي (ص75) كتاب را انجام دهند سعي كنند به سوالات صادقانه جواب دهند زيرا نتيجه اين آزمون نشان مي دهد كه در ارتباط با ديگران چقدر موفق هستند 2) هر گروهي پنج مورد از آداب غذا خوردن را فهرست كرده و نوشته خود را در جلسه بعد در كلاس ارائه دهند

 

 

1دقيقه

 

2 دقيقه

 

 

1 دقيقه

 

 

4 دقيقه

 

 

 

 

3 دقيقه

 

 

 

 

2دقيقه

 

 

 

 

 

4دقيقه

 

 

 

 

 

2 دقيقه

 

 

1 دقيقه

 

---------------------------------

 

آيا به سوالات مطرح شده پاسخ درست مي دهند؟

 

--------------------------------

 

 

آيابه مفهوم ارتباط و انواع آنپي برده اند و دليل ارتباط انسان را با خدا ، ديگران و طبيعت را درك كرده اند؟

 

 

آيا توانستد  به شباهت ها و تفاوت هاي دو نمايش پي برده اند ؟

 

 

 

آيا توانستندبه رفتار مناسب با ديگران پي ببرندو هدف از انجام اين فعاليت را متوجه شدند ؟

 

 

 

آيابه مواردي از آداب امعاشرت با افراد كوچك ، دوستان ، اعضاي خانواده و بزرگسالان اشاره مي كنند؟

 

 

آيا به سوالات پاسخ درست مي دهند؟

 

-------------------------------

 

تاریخ به روز رسانی: 1394/11/01
تعداد بازدید: 254
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
تمامی حقوق این پایگاه متعلق به اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی می باشد.
ورود اعضاء
بستن
Powered by DorsaPortal