ورود اعضاء ورود اعضاء نقشه سایت نقشه سایت
۱۳۹۵ يکشنبه ۳ بهمن
معاونت پژوهشی و برنامه ریزی اداره امور تربیتی معاونت پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی
صفحه اصلی
English
خراسان رضوي

طرح درس تفكر و سبك زندگي با موضوع راه هاي كنترل خشم - پايه هفتم

نام دبير: معصومه هاشمي زاوه      

نام درس : تفكر و سبك زندگي

پايه تحصيلي: هفتم

نام شهرستان: طرقبه

نام آموزشگاه: شهيد انوري

مدت جلسه : 45 دقيقه

سال تحصيلي :93-94

تعداد شاگردان: 20 نفر

تاريخ اجرا: 28 /10/93

شماره صفحات: 93-98

شماره طرح درس:10

موضوع درس : راه هاي كنترل خشم و عصبانيت

به نام مناسب ترين واژه ها      به رسم محبت به نام خدا

اهداف كلي:

كنترل خشم و عصبانيت در موقعيت هاي مختلف – دانستن فوايد كنترل خشم- تشخيص اين كه در هر موقعيتي بايد چه كرد؟ خشم مثبت ومقدس و خشم منفي كدام است؟برخورد خشمگينانه  با افراد در زمانها و مكان هاي مختلف

هدف جزئي:

دانستن تعريف خشم و صفت متضاد با آن يعني مهرباني و محبت-– خشم در ارتباط با 4 مقوله خود- خدا- خلق و خلقت- يافتن رابطه اين درس با ساير دروس فارسي، مطالعات اجتماعي، تاريخ و.....- در فارسي درس قلب كوچكم را به چه كسي بدهم ؟ درس فرشته مهر  درس عشق مردم به رجايي- درس گرماي محبت شهيد چمران- درس اسوه نيكو در مورد مهرباني پيامبر خداو....- درس امام خميني و خشم آگاهانه ايشان نسبت به رفتار شاه پهلوي- - درس شاپرك و آدم آهني

اهداف رفتاري:

دانش آموز بتواند خشم خود را در موقعيت هاي متفاوت كنترل كند و به بازسازي شخصيتش بپردازدو بداند كه باعث سعادت دنيا و آخرتش خواهد بود.

فعاليت هاي معلم:

ايجاد انگيزه و بيان حديث وآيه قرآن:

الكاظمين الغيظ و العافين عن الناس والله يحب المحسنين؛ {آل عمران.134} مومنان در هنگام عصبانيت خشم خود را فرو مي برند و ازخطاي مردم در مي گذرند وخدا نيكوكاران را دوست دارد.»

سوالاتي براي آمادگي جهت بحث جديد:

1- آيا تا كنون از چيزي يا كسي عصباني شديد؟2- علت خشم چه چيزهايي مي تواند باشد؟3- آيا خشم در زندگي چيز لازمي است ؟ 4- مردم از اين نظر به چند دسته تقسيم مي شوند ؟ 5- آيا خشم براي سيستم بدن و سلامتي مضراست؟ 6- آيا جمله قصار ، آيه و حديثي تكان دهنده و موثر در مورد خشم مي دانيد؟ 7- خشم را به چه چيزي تشبيه مي كنيد؟ 8- آيا كنترل خشم آثار و فوايدي هم دارد؟ 9- چه روش هايي را براي كنترل يا پيش گيري از خشم پيشنهاد مي دهيد؟ 10- داستانك يا شعر و ضرب المثلي در اين رابطه مي دانيد؟ 11- آيا مي توانيد يك نمايش كوتاه في البداهه اجرا كنيد و روش كنترل خشم را عملي نشان دهيد؟ 12-چه انسان هايي عصباني نمي شوند؟ آنها چه خصوصياتي دارند ؟ چرا اين گونه عمل مي كنند؟ آيا فقط تربيت خانوادگي در ايجاد خشم موثر است يا بايد به زمان عقب تر و دوران جنيني باز گشت؟

هم چنين رعايت مديريت زمان و نظارت بر كارهاي دانش آموزان در كلاس – هدايت بحث هاي گروهي و گاهي مطرح كردن سوالات چالش برانگيز و واداركردن بچه ها به تفكر بيشتر.

فعاليت هاي دانش آموزان:

1- اجراي نمايش كوتاه في البداهه براي شروع كلاس و ايجاد انگيزه -2-اجراي نمايش در بين كلاس بر اساس يكي از حكايات سعدي در باره انصاف در خشم ورزي 3- تهيه اسلايدها و پاور پوينت هايي با اين موضوع 4- پاسخ به سوالات ورودي و پاياني معلم در اين ارتباط5- پاسخگويي به تمارين كتاب درسي تفكر صفحات 94تا 98كتاب

5- تهيه تصاويري با موضوع خشم و نصب روي تابلوي كلاس6- بازخواني تجربه هاي خود با ديگران و تحليل وضعيت خشم خود 

سوالات پيش آزمون :

نام درس قبلي اضطراب و استرس است . اين درس چه ارتباطي با درس استرس دارد؟

درس هاي بعدي كتاب با موضوع تاب آوري و تحمل سختي ها و نيز درس شاد زيستن چه ارتباطي با درس خشم دارد؟

زمان:

45 دقيقه كه تقسيم خواهد شد و ادامه زمان به حل تمارين و بررسي آنها خواهد گذشت.

وسايل كمك آموزشي :

كتاب درسي – تخته هوشمند و قلم- وايت برد و ماژيك- كتاب غير درسي روانشناسي

تعيين تكليف جديد:

در كلاس: حل تمارين كتاب – توزيع پرسش نامه اي با سوالات ابتكاري و روانشناسانه ي مطرح شده از سوي معلم كه با پاسخ گويي دانش آموزان و بررسي آنها ميزان خشم و عصبانيت دانش آموزان اندازه گيري خواهد شد.  

در منزل:تكليف به صورت مشاهده اي خواهد بود. در جلسه آينده هر موقعيت خشم آوري كه خودشان يا ديگران با آن مواجه گرديده و توانسته اند آن را كنترل كنند يادداشت كرده و در جلسه بعدي عنوان كنند. به بهترين موارد جايزه مادي يا معنوي داده خواهد شد.

منابع:

قرآن مجيد- اينترنت- اطلاعات شخصي با توجه به مطالعات فردي- استفاده دانش آموزان و معلم از كتابخانه ي آموزشگاه -

ارزشيابي پاياني :

سوالات را نماينده گروه با مشورت گروهي پاسخ خواهد داد. بررسي تمارين كتابها ي تفكر دانش آموزان-

جمع بندي:

پس از مشورت در گروه ها كه دايره وار هم نشسته اند نماينده گروه خلاصه اي از مباحث مطرح شده را بيان خواهد كرد.

روش هاي تدريس:

با تلفيقي از روش بارش مغزي – روش سخنراني- نمايشي و پرسش و پاسخ

 

 صلوات بر محمد و آل محمد كه پيامبر مهرباني و محبت است. 

 

تاریخ به روز رسانی: 1394/11/01
تعداد بازدید: 265
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
تمامی حقوق این پایگاه متعلق به اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی می باشد.
ورود اعضاء
بستن
Powered by DorsaPortal